Om min metode

Jeg elsker at undervise! Jeg glæder mig altid til at møde en ny elev og finde ud af, hvad dette menneske har med sig i bagagen - alle elever er forskellige.


Jeg underviser ud fra den klassiske klavertradition, som giver eleven en god basis, uanset hvilken musikalsk genre han eller hun ønsker at udfolde sig i senere hen. Så snart eleven er ude over den første begyndelse, kan spillestykkerne også være i rytmiske stilarter.


Med udgangspunkt i den enkelte elevs niveau vil en lektion som regel indeholde de fleste af flg. elementer :

  • tekniske øvelser (skalaer, treklange, etuder)
  • indstudering efter noder af et eller to stykker
  • gehør- / becifringsspil
  • hørelære i form af rytmeøvelser /små skriftlige teoriopgaver
  • 4-hændigt sammenspil elev-lærer. Derudover kan der lejlighedsvis etableres gratis sammenspilstime med 2-3-4 elever sammen.
  • Pleje af håndstilling, fingersætning, klang og det musikalske udtryk er integreret i ovenstående. Vi ser desuden på komponisternes liv, musikkens stilperioder og kontekst til andre kunstarter.


Koncerter:

Hvis der er interesse for det, afholder jeg en lille jule- og forårskoncert, hvor de elever, der har lyst til det under afslappede former og efter bedste evne viser hinanden og deres nærmeste, hvad de er i gang med.


Udfordringer:

Som medlem af EPTA har jeg  stor erfaring i at føre de elever, der uanset alder måtte have lyst til ekstra udfordringer, frem til deltagelse i de danske gradsprøver i klaver, hvor man testes individuelt.


For særligt talentfulde børn og unge kan deltagelse i Steinway Piano Festival udgøre en naturlig del af talentplejen.


Om forberedelse:

Man kan ikke lære at danse eller spille fodbold uden at træne. 

Man kan ikke lære at spille et instrument uden at øve sig på det.

Nogle elever bliver hurtigt meget dygtige. Andre har brug for at modnes og få motorikken på plads  i fred og ro, og så - efter nogle stille år - kan de faktisk godt spille!

Ikke alle kan blive koncertpianister, men jeg tror virkelig, at alle kan lære at spille klaver, hvis de gør en indsats og følger  lærerens øveanvisninger.